به نام حضرت علم و عالم و معلوم
نحو عربی 3
جلسهی اول – انواع اضافه
مقدمه:
در نحو عربی 3 ( دانشکدهی علوم حدیث) با دو موضوع اصلی «اسمهای مجرور» و «توابع» و دو موضوع فرعی «حروف» و «اعراب جملههای عربی» سر و کار داریم.
بحث مجرورات به طور کلی دو شاخه دارد:
1- مضافٌإلیه؛ که به همراه مضاف، ترکیب اضافی را شکل میدهد.
2- مجرور به حرف جر، که بلافاصله پس از حروف جر به کار میرود.
مقایسهی ترکیب وصفی و ترکیب اضافی:
در زبان عربی دو نوع ترکیب میان اسمها وجود دارد: یکی ترکیب وصفی و دیگری ترکیب اضافی.
در ترکیب وصفی واژهی نخست موصوف و واژهی دوم صفت آن است. صفت و موصوف از نظر مصداقی با یکدیگر انطباق دارند؛ مثل الزهرة الحمراء (گل سرخ).
اما در ترکیب اضافی میان مضاف و مضافٌإلیه انطباق مصداقی وجود ندارد بلکه به عکس، میان آنها افتراق مصداقی به چشم میخورد؛ مثل کتابُ علیٍّ (کتاب علی).
اضافه در معنای اصطلاحی خود بیانگر نوعی نسبت و رابطه است که میان یک اسم و لفظ دیگر پدید میآید و در نتیجهی این رابطه، مضافٌإلیه لزوما و همیشه مجرور میشود (کلُّ مضافٍإلیه مجرورٌ).
عامل جر مضافُإلیه
دانشمندان نحوی یکی از سه حروف جر «لام»، «فی» و «من» را به تناسب، میان مضاف و مضافٌإلیه در تقدیر میگیرند. بر این اساس گروهی از نحویان، عامل ظهور جر در مضافٌإلیه را لفظی و همان حرف جر در تقدیر میدانند. در مقابل عدهای عمل ظهور جر در مضافٌإلیه را معنوی دانسته و از آن به عنوان عامل معنوی اضافه یاد میکنند(مثل عامل معنوی ابتدائیت که باعث رفع مبتدا میشود).
اضافهی معنوی و اضافهی لفظی
اضافه در زبان عربی بر دو گونه است:
1- اضافه معنوی یا حقیقی
2- اضافه لفظی یا مجازی
تنها در اضافهی معنوی نسبت و تعلق واقعی بین مضاف و مضافٌإلیه ملاحظه میشود، علاوه بر این در ترکیب اضافی معنوی، میان مضاف و مضافٌإلیه علاوه بر افتراق مفهومی، افتراق مصداقی هم به چشم میخورد(کتابُ علیٍّ، بابُ الصَّفِّ). اما در اضافهی لفظی، اضافه تنها جنبهی ظاهری دارد و مضاف نسبت حقیقی به مضافٌإلیه ندارد. و همچنین میان آنها افتراق مصداقی نیز وجود ندارد (حَسَنُ الخُلقِ).
در اضافهی لفظی، اضافه تنها به خاطر تخفیف است که در نتیجه، تنوین مضاف حذف و مضافٌإلیه مجرور میگردد(حَسَنٌ الخُلقُ = حَسَنُ الخُلقِ). و همچنین در اضافهی لفظی، مضاف لزوما واژهای است مشتمل بر معنای وصفی.
باید توجه داشت که بیشتر ترکیبهای اضافی در زبان عربی ترکیبهای اضافی معنویاند.(١)
پ.ن:
1- خلاصهای از درس اول نحو عربی3 / دانشکده علوم حدیث