به نام حضرت علم و عالم و معلوم
اضافهی معنوی 1
انواع اضافهی معنوی
اضافهی معنوی به سه نوع کلی تقسیم میشود:
1- اضافهی اختصاصیه یا لامیه: اضافهای که بیانگر اختصاص یا ملکیت است و حرف جر مقدر در آن، حرف «لـِ» است (کتابُ علیٍّ = کتابٌ لعلیٍّ)؛
تفاوت رابطهی ملکی و رابطهی اختصاصی این است که مضافالیه در رابطهی ملکی، مالک مضاف است و میتواند در آن دخل و تصرف کند (کتابُ علیٍّ)، اما در رابطهی اختصاصی هرچند مضاف یکی از متعلقات مضافالیه به شمار میآید، اما مضافالیه از دخل و تصرف در مضاف ناتوان است (بابُ الصفِّ).
2- اضافهی ظرفیه: اضافهای که بیانگر وقوع مضاف در ظرف زمانی یا مکانی مضافالیه است و حرف جر مقدر آن، حرف «فی» است (صلاةُ الجمعةِ = صلاةٌ فی الجمعةِ)؛
شیوهی تشخیص اضافهی ظرفیه آن است که در اضافهی ظرفیه، مضافالیه همیشه ظرف زمانی یا مکانی حضور یا تحقق مضاف است (صلاةُ الجمعةِ: جمعه، ظرف زمانی تحقق صلاة است؛ رفیقُ المدرسةِ: مدرسه، مکانی است که رفیق در آن حضور داشته است).
3- اضافهی بیانیه: اضافهای که در آن مضافالیه جنس مضاف را بیان میکند و حرف جر مقدر در آن، حرف «مِن» است (خاتمُ ذهبٍ = خاتمٌ مِن ذهبٍ).
و شیوهی تشخیص این نوع اضافه آن است که در این نوع اضافه، همواره مضافالیه جنس مضاف است.
احکام مضاف و مضافالیه در اضافهمعنوی
الف) احکام مضاف در اضافهمعنوی
1- حذف تنوین و «الف و لام» از مضاف (اگر داشته باشد).
2- مضاف، محل ظهور حرکات اعرابی متعلق به ترکیب اضافی است.
3- مضاف در زبان عربی، بیانگر نقش واژه نیست (مضافبودن یک واژه، نقش آن در آن جمله محسوب نمیشود)؛ یعنی مضاف حالت اعرابی واحدی ندارد و در جایگاههای مختلف میتواند منصوب، مجرور یا مرفوع باشد.
4- حتی مضاف میتواند خود، مضافالیه نیز باشد، مثل واژه «أخی» در عبارت: «کتابُ أخی علیٍ».
ب) احکام مضافالیه در اضافهی معنوی
1- مضافالیه بر خلاف مضاف، نقشی است مستقل و با نقش نحوی دیگری در یک کلمه در آن واحد جمع نمیشود.
2- مضافالیه بسته به معنای ارادهشده، میتواند معرفه (کتابُ المعلمِ) یا نکره (کتابُ معلمٍ) باشد.
3- هیچگاه مضافالیه از مضاف خود، جدا نمیشود.
4- معرفه یا نکره بودن مضاف، تنها با توجه به نکره یا معرفه بودن مضافالیه مشخص میشود؛ با این توضیح که مضاف به نکره، در نتیجهی اضافهشدن به نکره، تخصیص میخورد و از میزان مصادیق آن کاسته میشود و مضاف به معرفه، در نتیجهی این اضافهشدن، از مضافالیه خود، کسب تعریف میکند.(١)
پ.ن:
1- خلاصهای از درس دوم نحو عربی3 / دانشکده علوم حدیث